02.10.24

Waarom rekenen we KDV aan?

cover

Het VEB werd opgericht door de Vlaamse regering om de publieke sector te ondersteunen bij het behalen van de doelstelling om een koolstofneutrale Vlaamse overheid te bekomen. Als aankoopcentrale bieden we de nodige diensten aan via onze raamovereenkomsten. Het VEB is echter niet gesubsidieerd of betoelaagd, waardoor we kostendekkend moeten werken. Daarom rekenen we steeds KDV, of een kostendekkende vergoeding.  

Zo kunnen we met het VEB zorgen voor actieve begeleiding doorheen jouw gepersonaliseerde traject richting de klimaatdoelstellingen van 2050. In dit artikel geven we een overzicht van wat wij vanuit het VEB – met ondersteuning van onze KDV – kunnen bieden voor onze klanten. 

Wat doet het VEB?  

We ondersteunen jouw organisatie doorheen heel het traject, van het bepalen van de juiste dienst tot de oplevering ervan. Zo voorkomen we samen juridische, operationele en technische risico’s. 

Het traject begint steeds met een indienen van een aanvraag op ons energie-efficiëntieportaal. Hier kan je een vrijblijvend prijsvoorstel krijgen voor één of meerdere diensten. Ben je niet zeker wat je nodig hebt? Dan kunnen onze klantenverantwoordelijken je advies geven. Via het energie-efficiëntieportaal kan je, samen met VEB-experts en de leveranciers, je projecten eenvoudig opvolgen. De projectvoortgang, alle projectinformatie en documenten worden zo centraal beheerd. 

Door samen te werken met het VEB, hoef je zelf geen openbare aanbesteding meer te doen; deze hebben we al voor jou gedaan. Dankzij onze raamovereenkomsten bieden we dus twee grote voordelen: expertise en tijdswinst. Tijdens de selectie worden de leveranciers nauwkeurig gecontroleerd door onze experts, onder andere op sociale en financiële fraude, financiële draagkracht, kennis en ervaring.  

Tijdens de looptijd van de raamovereenkomst zorgen we voor de opvolging van het budget, de termijnen en de kwaliteit van de individuele projecten. Op die manier faciliteren we een vlekkeloze uitvoering. Duiken er toch problemen op? Dan mag je je steeds tot ons richten en zoeken we samen naar een oplossing 

Wat biedt de leverancier? 

De gescreende leveranciers binnen onze raamovereenkomst zorgen voor de uitvoering van jullie projecten. Hoewel wij niet aanwezig zijn op de werf, volgen we de projecten op met de leverancier. Indien je graag toch onze ondersteuning hebt op de werf, kan je dit aanvragen binnen onze raamovereenkomst Studie.  

De leveranciers maken zelf hun facturen op. Daarna bezorgen zij de facturen zelf aan de klant voor goedkeuring.  

Wat doe je zelf als organisatie? 

Als je organisatie valt onder de wet Overheidsopdrachten, kan je je meteen tot ons richten door een aanvraag in te dienen op ons energie-efficiëntieportaal. Na het aanleveren van de nodige informatie, gaan wij aan de slag met je aanvraag. Wanneer je met ons in zee gaat, is het belangrijk om onze algemene voorwaarden te ondertekenen; dit is voldoende om in orde te zijn met de wet op Overheidsopdrachten. Daarnaast is het ook aan jouw organisatie zelf om de eventuele offerte van de leverancier steeds goed te keuren – alvorens ze aan de slag gaan. Tot slot sta je zelf in voor de werfopvolging, tenzij je ook hiervoor onze hulp inschakelt via onze raamovereenkomst. 

 

Heel dit proces wordt gedragen door onze experts. Het opmaken van bestekken, publiceren en selecteren van leveranciers en het opvolgen van elk gepersonaliseerd traject vergt veel tijd en kennis. Dit is waarom we steeds KDV aanrekenen. Samenwerken met het VEB maakt immers dat je veel tijd en energie bespaart tegenover wanneer je organisatie alles zelf zou moeten dragen. Zo kan jouw organisatie zich vooral blijven toeleggen op haar kerntaken. Dat is voor ons van essentieel belang.